• 74724 Kadıkoy, Istanbul
  • + (90) 0212 - 0216
  • www.ibb.gov.tr/

Saturday, November 24, 2012

Maiden's Tower ( Kız Kulesi )


Kız Kulesi, hakkında çeşitli rivayetler anlatılan, efsanelere konu olan,
İstanbul Boğazı'nın Marmara Denizi'ne yakın kısmında,
Salacak açıklarında yer alan küçük adacık üzerinde inşa edilmiş yapıdır.
Üsküdar'ın sembolü haline gelen kule, Üsküdar’da Bizans devrinden kalan tek eserdir.
M.Ö. 24 yıllarına kadar uzanan tarihi bir geçmişe sahip olan kule, Karadeniz’in
Marmara ile birleştiği yerde küçük bir ada üzerinde kurulmuştur.
Bazı Avrupalı tarihçiler buraya Leander Kulesi derler.
Kule hakkında pek çok rivayetler bulunmaktadır.
Evliya Çelebi kuleyi şöyle tarif eder:

 


Bugün görülen kulenin temelleri ve alt katın önemli kısımları Fatih devri yapısıdır.
Kulenin etrafındaki sahanlık geniş kaplanmıştır.
Üstündeki madalyon halindeki bir mermer levhada, kuleye şimdiki şeklini veren
Sultan II. Mahmut’un, Hattat Rasim’in kaleminden çıkmış 1832 tarihli bir tuğrası vardır.
Kulenin Eminönü tarafı daha genişçe olup burada bir de sarnıç vardır.


İlk olarak Yunan döneminde bir mezara ev sahipliği yapan bu ada
Bizans döneminde inşa edilen ek bina ile gümrük istasyonu olarak kullanılmıştır.
Osmanlı döneminde ise gösteri platformundan, savunma kalesine, sürgün istasyonundan,
karantina odasına kadar bir çok işlev yüklenmiştir. Asli görevi olan ve yüzyıllardan
beri varlığı ile insanlara, geceleri ise geçen gemilere göz kırpan feneri ile yol gösterme
işlevini hiç kaybetmemiştir.Geçmişten geleceğe en çok da düşlere yol göstermektedir
Kız Kulesi. Kız Kulesi 2000 yılında restore edilerek, artık çatal-bıçak seslerinin duyulduğu
bir mekân haline dönüştürülmüştür. Kız kulesine ulaşım Salacak ve Ortaköy'den
sandallarla yapılmaktadır.


Çok eski tarihi geçmişi olan Kız Kulesi, bir zamanlar,
Boğazdan geçen gemilerden vergi alınmak maksadı ile kullanılmıştır.
Kule ile Avrupa Yakası boyunca büyük bir zincir çekilmiş ve gemilerin
Anadolu Yakası ile Kız Kulesi arasından geçişine(o zamanlar gemi boyutları
küçük olduğu için geçebilmekteydi) izin verilmiştir. Bir süre sonra Kule, zinciri
taşıyamamış ve Avrupa Yakasına doğru yıkılmıştır. Kuleden suyun içine bakıldığında
yıkıntıları görülmektedir.

Antik Çağ'da Arkla(küçük kale) ve Damialis(dana yavrusu) adları ile anılan kule, bir ara da
"Tour de Leandros"(Leandros'un kulesi) ismi ile ün yapmıştır. Şimdi ise
Kız Kulesi ismi ile bütünleşmiş ve bu ismi ile anılmaktadır.

 The Maiden's Tower (Turkish: Kız Kulesi), also known as
Leander's Tower (Tower of Leandros) since the medieval Byzantine period,
is a tower lying on a small islet located at the southern entrance of the
Bosphorus strait 200 m (220 yd) from the coast of Üsküdar in Istanbul,
Turkey.


After the naval victory at Cyzicus, the Ancient Athenian general Alcibiades possibly
built a custom station for ships coming from the Black Sea on a small rock in front of
Chrysopolis (today's Üsküdar). On this site In 1110 Byzantine Emperor Alexius
Comnenus built a wooden tower protected by a stone wall. From the tower an iron
chain stretched across to another tower erected on the European shore, at the quarter
of Mangana in Constantinople. The islet was then connected to the Asiatic shore
through a defense wall, whose underwater remains are still visible. during the siege of
Constantinople in 1453, the tower held a Byzantine Garrison commanded by the
Venetian Gabriele Trevisano. After the conquest of the city, Sultan Mehmet II used
the structure as a watch tower.


The tower, mistakenly known as Leander's Tower after the legend of Hero and Leander
(which took place in the Dardanelles), was destroyed during the earthquake of 1509,
and burned in 1721. Since then it was used as a lighthouse, and the surrounding walls
were repaired in 1731 and 1734, until in 1763 it was erected using stone. From 1829 the
tower was used as a quarantine station, and in 1832 was restored by Sultan Mahmud II.
Restored again by the harbour authority in 1945, the most recent restoration took place in
1998, when steel supports were added around the ancient tower as a precaution after the
17 August 1999 earthquake


The interior of the tower has been transformed into a popular café and restaurant,
with an excellent view of the former Roman, Byzantine and Ottoman capital. Private
boats make trips to the tower several times a day


Origin Wikipedia ..


Visitors

Flag Counter

Follow on FaceBook

Google+ Badge